dilluns, 20 de juny del 2016

Definició de Joc de Rol



El Joc de Rol o Role Playing Game consisteix en desenvolupar un determinat rol o personalitat concreta que no té res a veure amb la persona que el fa.
Es tracta d’una mena de joc amb unes regles senzilles. Es poden comparar al teatre improvisat o a la narració col·lectiva.
Juguen cinc o sis persones al voltant d’una taula on hi ha llapis, fulls, daus i, de vegades, algun objecte que ambienta el joc.
Un dels jugadors és el director o Màster. És l’encarregat de proposar una història (la base de la qual ha planejat abans a consciència) i una missió a la resta de jugadors que són els encarregats de modelar i retocar la història en funció de les accions dels seus personatges al llarg del joc. 
Els jugadors disposen d’un full amb la descripció del seu personatge i juguen representant el seu rol per a acomplir entre tots la missió encomanada. Ningú guanya i ningú perd.

Justificació (II)



Grup & Rol, un projecte de caràcter obert que pressuposa una implicació col·lectiva negociada al voltant de la resolució de problemes.
Haig de confessar que els meus interessos particulars quant a l’afició de jugar a Jocs de Rol des de ben jove han estat un dels detonants per triar aquest tipus de joc com a mètode didàctic que contribueixi a millorar un dels aspectes millorables diagnosticats: la dinàmica de grup.
Es tracta d’una proposta intrínsecament metodològica que parteix d’unes reflexions personals al voltant de problemes de dinàmica de grup observats dins del sistema educatiu en l’etapa de Secundària i Batxillerat.
A més a més, afegir que la justificació d’aquest projecte neix també del perfil docent que, mica en mica, vaig confegint. El meu, un desig constant de motivar l’alumnat per tal de fer del procés ensenyament / aprenentatge una eina útil i encisadora. 
Engrecar l'alumnat i emprar una metodologia activa (fonamentada en la observació directa, l’aprenentatge per descobriment, l’aprenentatge cooperatiu, el treball en equips heterogenis i l’aprenentatge significatiu) mitjançant la implementació del projecte.
Afegir també que em ve de gust atorgar rellevància a l’alumnat dins del projecte i per això la necessitat del disseny d’activitats actives i estratègies docents que, a partir del joc, el facin protagonista del seu aprenentatge.